Internship

eMAG Talent Internship – în spatele cortinei

„Pentru mine, eMAG a reprezentat prima interacțiune cu piața muncii. Eram anul I și se apropia vacanța de vară. Îmi doream foarte tare să prind un internship pe timpul verii pentru a putea acumula experiență și a învăța lucruri noi. Am aflat despre eMAG Talent Internship pe Facebook și mi s-a părut o oportunitate să lucrez pentru un retailer online atât de mare și de la care aveam prin casă cam tot ce înseamnă electrocasnice, TV și calculatoare.” Mihaela Niculae, Junior Project Manager Web & Mobile (Generația 2016)

Contextul

Din 2014, ne (re)conectăm cu generații noi de studenți și absolvenți sub forma unui program cu greutate, eMAG Talent Internship. De la bun început, am vrut să ieșim din abordarea de „Internship-ul din vacanța de vară” și am dus lucrurile într-o zonă clară, pe care poți pune mâna. eTI este despre perspective (pe bune) de carieră, context real de business, învățare pe repede înainte, joacă, mentori, deschidere de perspective (sau minți).

În ultimii patru ani, fiecare vară a adus în echipele noastre un val de studenți pregătiți să trăiască câteva săptămâni în mediul business.

Pe tot parcursul acestei experiențe, an de an, ne întâlnim la mijloc de drum, studenții și absolvenții vin cu nevoile lor de învățare și energia specifice vârstei, noi punem în joc un program– potențial punct de start într-o viitoare carieră: proiecte reale din business pe care să lucreze, un mentor (coleg de-ai noștri) care să îi ghideze și un plan accelerat prin care le creștem atât competențele personale, cât și cele profesionale.

Din 2014 și până acum, luna mai a fost momentul de start pentru un proces de recrutare extins (aproximativ o lună), mereu regândit în funcție de nevoile fiecărei ediții: de la formulare de aplicare inițiale, teste de personalitate, teste tehnice până la interviuri individuale sau de grup. Tot acest proces de recrutare este echivalent cu dorința noastră de a descoperi oameni cu potențial, creativi, puși pe a învăța lucruri noi. Desigur, capacitatea de a lucra în echipă, dar și cunoștințele tehnice în funcție de zonele de business pentru care îi recrutăm sunt criterii musai de luat în calcul.

Fun facts

  • Până acum, echipele de Finance, Platforms, BI, Technology, Infrastructure, HR, Marketing, Commercial, International Development și Legal au avut cel puțin 1 intern de-a lungul celor 4 ani de când organizam eMAG Talent Internship.
  • În cele 4 ediții organizate, aproximativ 4000 de studenți „s-au luptat” pentru cele 120 de poziții deschise în București, Iași și Craiova.
  • Dintre cei 120 de studenți care au avut titlul de intern în cei 4 ani, 68 au fost și angajați după perioada de 2 luni de internship.

Experiența

Programul a fost un context de învățare atât pentru studenți și absolvenți, cât și pentru noi, ca parte din echipa People. În fiecare an ne uităm retrospectiv la tot ce s-a întâmplat până în acel moment și analizăm feedback-ul internilor și al mentorilor pentru a îmbunătăți experiența ediției care urmează.

În 2015, pornind de la nevoia internilor de a interacționa unii cu ceilalți, am organizat o primă întâlnire cu generația #2 în care să se cunoască și să afle mai multe despre activitatea fiecăruia. Pe lângă prezentări serioase dedicate proiectelor din business, am introdus mai multe elemente din zona ludică, organizând jocuri care să spargă gheața și să îi apropie ca generație.

În 2016, am dus programul la următorul nivel. Am pilotat un plan de învățare prin care ne-am propus să le oferim o perspectivă mai amplă asupra organizației și asupra lor înșiși. Atunci, cei 31 de interni au avut întâlniri cu Iulian Stanciu, CEO eMAG, colegi din Marketing și din platforma TSL & Doc, care le-au povestit de la viziunea companiei, până la modalitățile prin care ajungem să o atingem. Workshopurile de comunicare, lucru în echipă, misiune și viziune personală au venit ca o completare a celor de business și au fost susținute de traineri interni.

Fun facts

  • Ce am observat în urma ediției din 2016 a fost că dincolo de conștientizarea rolurilor lor și ale celorlalți colegi din program, s-au legat relații mai strânse între interni, ceea ce a dus la construirea unei comunități de interni mai închegate.
  • Am învățat că pentru a menține interesul și energia studenților pe tot parcursul celor 2 luni, avem nevoie de un project lead – acea persoană care să fie alături de ei constant și să urmărească activitatea din programul de dezvoltare creat pentru ei.

În 2017, am dus lucrurile și mai departe, pornind  de la aceeași idee, de a dezvolta atât profesional, cât și personal generația #4. Am păstrat instrumentele folosite în 2016, însă am încercat să construim și mai mult pe firul poveștii în care intrau studenții.

Programul a pornit de la 2 piloni principali care își propuneau să îi facă pe interni mult mai conștienți și responsabili de învățarea lor și să îi ajute să devină profesioniști mai buni:

  • Înțelegerea viziunii de ansamblu a business-ului eMAG – au avut loc 3 întâlniri, în care colegi din diverse departamentele-au povestit despre principalele procese ale companiei, printre care și o prezentare susținută de Iulian Stanciu, CEO eMAG.
  • Înțelegerea procesului de dezvoltare și măsurare a unui obiectiv de învățare – au avut loc 4 workshopuri dezvoltate și susținute de colegi din echipele People și nu numai, în care au fost trecuți prin toate etapele de dezvoltare, măsurare și evaluare a unui obiectiv de învățare.

Pe tot parcursul celor 2 luni, i-am ținut aproape pe mentori și am încercat să conectăm ceea ce reieșea din workshopurile organizate de noi cu activitatea de zi cu zi pe care ei le-o construiau internilor.

Ce am învățat?

Pe parcursul celor 4 ani, structura efectivă a internshipului nu s-a modificat, însă abordarea noastră legată de procesul de învățare al internilor a luat diferite forme – de la întâlniri fugitive, la un program dezvoltat pe baza unor nevoi bine conturate.

  1. Generațiile de studenți care au venit și vor veni sunt diferite, așa că și modul în care noi implementăm programele pentru ei trebuie să fie personalizate atât pe dorințele lor ca grup, cât și pentru fiecare rol pe care îl ocupă.
  2. Instrumentele de învățare trebuie să fie atât engaging, cât și relevante, cât să le mențină interesul, dar să păstreze și încrederea mentorilor că timpul petrecut în timpul programului pentru activități extra este util.
  3. Ca experiență, programul din timpul celor 2 luni este considerat unul de engagement și learning care să aibă impact pe termen lung asupra retenției internilor.

Ce au mai spus internii?

În fiecare zi am avut ceva nou de învățat – fluxuri tehnice pentru aplicații, fluxuri operaționale, abilități tehnice – formatul BPMN 2.0, SQL, QlikView, Statistică, structura internă a companiei, detalii legate de cele 2 modele de business (Oferta proprie și Marketplace). Am crescut aici într-un singur an mai mult decât în 3 de facultate. Concepte precum preț promoțional sau strategie de achiziții – lucruri ce păreau plictisitoare la școală – aici sunt elemente esențiale ce influențează profitabilitatea business-ului.

Pot spune din toata inima că nici nu știu când a zburat luna asta. A fost un vârtej de lucruri noi adăugate lucrurilor deja cunoscute, de fețe prietenoase și de multe zâmbete din care am iubit fiecare moment. Am învățat nu doar baza Symfony, ci cât de ușor se poate colabora interdepartamental. Mi se pare minunat faptul că nu am fost doar puși la muncă, ci ni s-a oferit o îmbinare între a învăța despre domeniul nostru de activitate alături de oameni minunați și a învăța despre companie și viață în general cu ajutorul activităților organizate pentru interni. Abia aștept să mă bucur de zilele rămase în programul acesta minunat.” Paula Pal, Former Intern @Technology (Generația 2016)

Ce urmează?

Generațiile care urmează sunt cele reprezentate de tineri care își doresc din ce în ce mai mult să afle de ce-ul” din spatele tuturor acțiunilor pe care le fac. Ceea ce ne propunem este să personalizăm și mai mult experiența internilor noștri, trecând de la o abordare de programe de grup, la o abordare cât mai individuală.

Stai cu ochii pe pagina noastră de cariere și vei afla când dăm startul celei de-a 5-a ediție eMAG Talent Internship.